Linnea Wenell

Doktorand i nordiska språk vid Institutionen för nordiska språk

Telefon:
018-471 60 11
E-post:
linnea.wenell@nordiska.uu.se
Besöksadress:
Thunbergsvägen 3L, hus 16, plan 2
Institutionen för nordiska språk
Postadress:
Uppsala universitet
Institutionen för nordiska språk, Box 527
751 20 UPPSALA

Kort presentation

Jag intresserar mig för svenska språket i utbildningssammanhang och framför allt för hur svenskämnet påverkas av digitalism. Högstadiets svenskundervisning och läroplaner är mina fokusområden. Genom att studera digitalism på nivåerna styrdokument, lärares uppgiftsinstruktioner, elevers texter och bedömning, vill jag beskriva och problematisera digitalismens påverkan på svenskämnet och skolans digitala textvärld.

Nyckelord

  • digitalisering
  • diskursanalys
  • education policy
  • elevtext
  • läroplaner
  • styrdokument
  • svenska
  • svenskämnesdidaktik
  • systemisk-funktionell lingvistik

Biografi

2022-2023: Undervisar på ämneslärarprogrammet.

2019-2022 : Handledare i Språkverkstaden, Uppsala universitet.

2019- : Doktorand vid Institutionen för nordiska språk, svenska med didaktisk inriktning.

2018-2019: Högstadielärare i svenska och engelska, Uppsala.

2018: Masterexamen i svenska, Uppsala universitet.

2016: Lärarexamen för grundskolans senare år och gymnasiet i ämnena svenska och engelska, Uppsala universitet.

Forskning

Avhandlingsprojekt:

Min avhandling handlar om digitalism i svenskämnet på högstadiet. Digitalism är en ideologi som styr världen i en digital riktning. Jag studerar hur digitalism representeras i olika policydokument som har med skola och svenskämnet att göra.

De frågorna jag ställer i avhandlingen är:

  • Vilka diskurser om digitalism representeras i policy som berör skola och svenskämnet?
  • Hur ser digitalism ut i lärares uppgiftsinstruktioner?
  • Hur ser digitalism ut i elevtexter?
  • Hur ser digitalism ut i lärares bedömning av elevtexter?

Jag studerar digitalism i policy, i uppgfitsinstruktioner, i elevtexter, i läromaterial och i lärares bedömning av elevtexter.

Då mitt material är tämligen diversifierat lämpar sig olika analytiska ingångar beroende på analysobjekt. Jag använder mig av diskursanalys och rekontextualiseringsanalys för att undersöka hur digitalism görs relevant och viktig i styrdokument, liksom hur det förflyttas till en undervisningskontext. Därtill använder jag språknära analyser som jag hämtar från socialsemotiken. Framför allt använder jag systemisk-funktionell lingvistik, multimodalitet och semiotisk teknologi.

Huvudhandledare: Björn Melander
Biträdande handledare: Yvonne Hallesson

Publikationer

Senaste publikationer

Alla publikationer

Konferenser

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin